Tips på resvägen

Som researrangör får man räkna med att alla gäster har olika föreställningar om hur resan ska bli, olika önskemål och smaker. Somliga gäster följer glatt med på alla de aktiviteter och utflykter som erbjuds på orten, medan andra föredrar att utforska sin omgivning själva och ha så lite kontakt som möjligt med reseguide och annan personal.

Det är förstås viktigt att om möjligt tillgodose gästernas behov hur det än ser ut. De gäster som tydligt visar att de inte är intresserade bör lämnas i fred, även om de naturligtvis ska få möjlighet att ta del av all information som erbjuds.

tips på resanEtt bra utbud eller ett brett utbud?

När det gäller utflykter och andra aktiviteter bör man som researrangör försöka se till att det finns något för de flesta smakriktningar. Det är viktigt att de aktiviteter och utflykter som erbjuds håller hög kvalitet. Såväl eventuellt färdsätt och guidning som själva besöksmålet måste vara bekvämt, informativt och sevärt, annars är det bara slöseri med gästernas tid. Det är bra om det finns olika typer av besöksmål för att tillgodose olika intressen och smaker. Exempel på detta är så till exempel vandringar i naturskön miljö, besök av sevärdheter eller mer aktivitetsinriktade utflykter som havsbad eller liknande. Naturligtvis är det orten i sig som sätter gränserna för vad som är möjligt att erbjuda.

Bästa personalen

Precis som för utflykter och aktiviteter, gäller kvalitet före kvantitet när det gäller personal. Att ha många reseledare och annan servicepersonal är inget självändamål. Det är alltid bättre att ha färre men riktigt duktig och serviceinriktad personal, än flera som inte är särskilt engagerade. I det här sammanhanget passar uttrycket ”liten tuva välter ofta stort lass”. Med andra ord – en reseledare som tappar humöret på gästerna eller inte lyssnar kan ställa till oerhörda problem.